Większość zasad pracy nad marką zakłada z góry, że skupisz się na niszy. Jest to sposób na wyróżnienie się w branży oraz rozwój i wiedza w ściśle określnym profilu. Jednak, czy jest to droga dla Ciebie w aktualnym momencie Twojej kariery? Poświęciłeś czas, aby określić, jaki kierunek marki osobistej najlepiej sprawdzi się w Twojej karierze — ale teraz wyzwaniem jest wiedza, czy chcesz zostać generalistą (tego określenia będę tutaj celowo używać dla odniesienia charakteru kierunku działania), czy specjalistą.

Kiedy zaczniesz budować osobowość marki, jak sprzedasz się swojej branży? Czy będziesz przysłowiowym specjalistą od wszystkich aspektów Twojej branży, który ma zdolność do podejmowania multidyscyplinarnych projektów? A może będziesz postrzegany jako specjalista niszowy, który świetnie sprawdza się w wysoko wykwalifikowanych zadaniach, które tylko Ty możesz wykonać?

Jak zdecydujesz czy chcesz zostać generalistą, czy specjalistą? Oto jak…

Odpowiedź leży w dużej mierze w twoim typie brandingu i Twoich celach. Więc jeśli nie masz pewności czy rozwój niszy może być dla Ciebie odpowiedni, mam kilka rzeczy do przemyślenia.

Jaka jest różnica?

Generalista to ktoś, kto jest postrzegany jako ekspert w wielu sprawach branży. Pod względem brandingu osobistego jest to profesjonalista o wielu specjalnościach. Z drugiej strony specjalista to osoba, która koncentruje się na podstawowej specjalizacji.

Pomyśl o tym jako o różnicy między lekarzem rodzinnym a neurochirurgiem – obaj są profesjonalistami medycznymi, a jednak obszar wiedzy jednej osoby jest zawężony do określonego zestawu umiejętności.

Co jest lepsze dla Twojej marki?

W celach biznesowych wiele osób uważa, że ​​najlepiej jest być generalistą. Dzieje się tak, ponieważ pozwala przyciągnąć szerszą gamę klientów – na przykład lekarz rodzinny może zająć się potrzebami wielu różnych typów pacjentów, podczas gdy neurochirurg byłby wzywany do zajmowania się tylko wyjątkowymi przypadkami, w których jego doświadczenie jest uzasadnione.

Oczywiście wiele z tego zależy od Twoich osobistych preferencji dotyczących rodzaju klientów, z którymi chcesz pracować. Nie wspominając o narracji, którą chcesz stworzyć we własnej historii marki, ale są wyraźne plusy obu ról.

Korzyści z Generalisty

Jedną z największych zalet generalisty jest to, że dobrze rozumie kontekst. Zatem tam, gdzie specjalista skupia się tylko na swojej dziedzinie, generalista ma wizję tego, jak poszczególne elementy łączą się w całość.

Może to być szczególnie przydatne, gdy projekt ma wiele zmiennych elementów, a Ty musisz przejąć ster jako kierownik projektu.

Moje ulubione odniesienie o generalistach pochodzi od autora Vikrama Mansharamaniego, opublikowane w Harvard Business Review (https://hbr.org/2012/06/all-hail-the-generalist). Post błyskotliwie wyjaśnił, w jaki sposób generalista pasuje do naszego wysokospecjalistycznego świata. Opowiedział w nim historię świata, w którym wszyscy studiują korę drzew. Chociaż wielu specjalistów poświęciło czas, aby dowiedzieć się o wielu rowkach i zakamarkach drzewa, nie pojmowali roli drzewa jako części lasu.

Bycie specjalistą

Podczas gdy generaliści mają zwykle szeroki zakres umiejętności i doświadczenia w różnych dyscyplinach, specjaliści inwestują czas i wysiłek, aby stać się osobą, do której należy się wybrać w określonej niszy, co może być postrzegane jako korzystne, gdy starają się wyróżnić z konkurencji.

Jest to szczególnie przydatne, gdy weźmie się pod uwagę, jak zmieniła się struktura zatrudnienia powodowana spowolnieniem gospodarczym. W wielu branżach, które doświadczyły redukcji zatrudnienia, pracownicy byli często kierowani do wykonywania zadań wykraczających poza ich zwykły zakres obowiązków.

W takich przypadkach wiele firm z zadowoleniem przyjęło możliwość sprowadzenia specjalisty, który poradziłby sobie z wąsko ukierunkowanymi zadaniami, których inni nie potrafili.

Ten rodzaj persony może być najbardziej pomocny w sektorze technologicznym, gdzie członek zespołu wykwalifikowany w kodowaniu może mieć kluczowe znaczenie dla produktu.

Generalista lub Specjalista – Określanie Swojej Ścieżki

Mając tak wyraźne zalety obu scenariuszy, jak wybrać ten, który jest dla Ciebie odpowiedni?

Pierwszą rzeczą do rozważenia jest Twój ostateczny cel marki osobistej. Jeśli postrzegasz siebie jako altruistę lub łącznika, być może skupienie się na budowaniu marki w szerokim kontekście branży może być świetnym pomysłem. Daje ci elastyczność w stosowaniu talentów w wielu różnych sytuacjach. Natomiast jeśli nastawiasz się na sukcesywne osiąganie kolejnych szczebli kariery może lepsze dla Ciebie będzie skupienie się na niszy.

Zależy to również w dużej mierze od tego, w jakim punkcie swojej kariery jesteś w tym momencie. Według artykułu Guardiana, nierzadko osoby początkujące w wybranej przez siebie branży zostają generalistami. Wynika to głównie z faktu, że pozwala im to przetestować swoje możliwości przed ostatecznym wyborem specjalności.

Ponadto bycie postrzeganym jako generalista sprawia, że ​​neofita branży wygląda atrakcyjniej dla pracodawców. Zwłaszcza jeśli wiedzą, że zdobywają kogoś wystarczająco zwinnego, aby z łatwością przechodzić między różnymi rodzajami zadań.

Na koniec rozważ korzyści finansowe. Gdzie tkwi w Twojej branży większy potencjał finansowy.

Nie oznacza to, że zyski są jedynym wyznacznikiem sukcesu. Powinieneś również ocenić równowagę między pracą a życiem prywatnym, co może być wartością dodaną, co cenisz bardziej niż pieniądze. A więc powrót do określenia fundamentalnych wartości Twojej marki. Podejmowanie trudnych decyzji, co do przyszłości marki zawsze ułatwia odniesienie do wartości.

Jeśli więc jesteś altruistą, który kieruje się bardziej satysfakcją płynącą z pomagania innym ponad aspiracje związanymi z karierą na stanowisku i prestiżem, wynik finansowy nie powinien być ostatecznym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji.

A ty jaką drogę wybierasz w rozwoju swojej marki?

Witaj, mam na imię Katarzyna, jestem strategiem marki, konsultantką marketingu, trenerem biznesu. Pomagam markom osiągać strategiczne cele, budować wiarygodność i reputację. Wdrażam kreatywne koncepcje w życie, tworząc wartościowe marki, spójne komunikacje oraz skuteczne strategie. Od 2004 roku współtworzę agencję komunikacji marketingowej MindWalk.