„Redd Bull doda Ci skrzydeł” zachęca nas do działania, Apple rzuca światu wyzwanie „Myśl inaczej”. Nike motywuje do ćwiczeń ludzi, bez względu na wiek, płeć czy poziom sprawności fizycznej „Po prostu zrób to”.
Z biegiem lat te rozpoznawalne hasła przekształciły się w okrzyki motywacyjne, nadające ton temu, jak firma komunikuje się i identyfikuje na rynku. Hasła te opowiadały historię i wpłynęły na postrzeganie stojących za nimi organizacji. Razem reprezentują siłę i potencjał brandingu.
Czym jest branding?
Branding jest tym, co reprezentują firmy, odzwierciedla sposób, w jaki firma działa, jak służy ludziom, prezentuje wartość jaką firma dzieli się z odbiorcami i według jakich wartości kieruje się w swych działaniach.
Silna marka wyróżnia się w tłumie — i dzięki temu zyskuje większą sprzedaż, większą świadomość i lepszą rozpoznawalność wśród klientów.
Jednak branding nie jest przeznaczony tylko dla firm. Każdy profesjonalista ma swoją własną historię do opowiedzenia oraz cele, umiejętności i wiedzę, którymi może się dzielić. W dzisiejszym coraz bardziej cyfrowym świecie marka osobista nie jest już czymś, co warto mieć – stała się oczekiwaniem.
Co to jest marka osobista?
Marka osobista jest pod wieloma względami podobna do marki firmowej, czy produktowej. Chodzi o to, kim jesteś, co i w jaki sposób proponujesz odbiorcom, o wartości, które wyznajesz i o sposób, w jaki je wyrażasz. Tak jak marka firmy pomaga komunikować swoją wartość klientom i wyróżniać się na tle konkurencji, tak marka osobista robi to samo dla specjalistów, pomagając komunikować unikalną tożsamość i wyraźną wartość potencjalnym pracodawcom, klientom, czy współpracownikom.
Osobisty branding to czyjaś historia.
Ta historia może odegrać ważną rolę w realizacji celów lub przyspieszeniu Twojej kariery. Wybór drogi zawodowej ze świadomym budowaniem marki osobistej, to przemyślany sposób na zarządzanie swoją karierą. Aż 85% menedżerów ds. rekrutacji twierdzi, że marka osobista kandydata do pracy wpływa na ich decyzje o zatrudnieniu. Twoja marka osobista powinna podkreślać Twoje mocne strony, budować reputację, budować zaufanie i komunikować unikalne atrybuty, które wnosisz do swojej obecnej (lub pożądanej) branży. Dobrze pielęgnowana, marka osobista będzie sygnałem dla pracodawców, lub klientów czy będziesz pasować do potencjalnej roli w ich zespole, czy projekcie.
Wskazówki dotyczące budowania marki osobistej specjalisty
Rozwijanie marki osobistej może wydawać się wyzwaniem, na początek podejmij kroki, które rozpoczną Twoją drogę w budowaniu wiarygodności w swojej dziedzinie. Poniżej znajdziesz dziesięć wskazówek, które pomogą Ci stworzyć autentyczną markę osobistą – i wzmocnić swoją karierę.
Dziesięć wskazówek, które pomogą Ci rozpocząć rozwój osobistej marki specjalisty
Aby zbudować markę osobistą, która dokładnie odzwierciedla Twoją tożsamość osobistą i zawodową, dowiedz się najpierw kim jesteś. Bądź introspekcyjny i stwórz listę swoich mocnych i słabych stron. Zapytaj siebie:
- W jakich obszarach pracy się wyróżniam?
- Co mnie motywuje?
- Jakie cechy komplementowali u mnie inni?
- W jakich projektach potrzebowałem wsparcia?
- Które role wydają się wysysać moją energię?
- Nad jakimi projektami mogę spędzić godziny bez uczucia przytłoczenia lub zmęczenia?
1. Dowiedz się, kim jesteś
Jeśli masz problemy z odpowiedzią na te pytania, zapytaj przyjaciół, rodzinę i współpracowników, jak by Cię opisali. Gdy będziesz bardziej świadomy różnych aspektów swojej osobowości, możesz zdecydować, jak najlepiej je określić.
Pamiętaj, że wiele osób ma trudności z wyborem konkretnej niszy, ponieważ nie chcą się ograniczać. Uświadom sobie, że Twoja marka osobista, podobnie jak wiele marek, będzie się zmieniać wraz z rozwojem Twojej kariery. Najlepszą strategią jest wybranie konkretnego obszaru, na którym chcesz się specjalizować i pozwól mu ewoluować w czasie.
2. Określ swoją specjalizację
Twoja osobista marka jest czymś więcej niż odzwierciedleniem tego, kim jesteś dzisiaj; to mapa drogowa tego, dokąd zmierzasz. Oprócz zrozumienia Twoich umiejętności i kompetencji, określ Twoje mocne i słabe strony w odniesieniu do branży, w której jesteś specjalistą.
W ten sposób odkryjesz umiejętności i cechy, które Cię wyróżniają, a także obszary, nad którymi warto popracować, aby robić postępy. Prognozowanie, gdzie chcesz być za pięć lub 10 lat – oraz cechy, z których chcesz być znany – może pomóc ci lepiej określić, jakie kroki musisz podjąć, aby to osiągnąć. Analiza SWOT jest tu niezastąpionym narzędziem.
3. Zdefiniuj swoich odbiorców
Zanim zaczniesz tworzyć swoją osobistą markę, musisz również określić, do kogo chcesz dotrzeć. Czy będą to inni liderzy Twojej branży? Osoba w konkretnej firmie? Rekruterzy? Klienci? Im szybciej zdefiniujesz odbiorców, tym łatwiej będzie ci opracować historię, która Cię przedstawi. Lepiej zrozumiesz rodzaj historii, którą musisz opowiedzieć oraz gdzie musisz ją opowiedzieć.
Jeśli Twoim celem jest dotarcie do menedżerów zatrudniających i rekruterów, możesz zacząć od utworzenia lub zaktualizowania swojego profilu LinkedIn. Czemu? Ponieważ 92 procent rekruterów wykorzystuje media społecznościowe, aby znaleźć wysokiej jakości kandydatów, a 87 procent z nich korzysta z LinkedIn.
Z drugiej strony, jeśli jesteś grafikiem próbującym zaimponować istniejącej klienteli i przyciągnąć nowych klientów, możesz opowiedzieć swoją historię za pośrednictwem
osobistej strony internetowej lub portfolio, gdzie pomoże lepiej wyrazić Twój szeroki zakres umiejętności i doświadczenia.
4. Zbadaj swoją wybraną branżę
Dowiedz się, kim są liderzy w dziedzinie, którą jesteś zainteresowany, i nie podążaj za nimi. Wejdź do Internetu i dowiedz się, czy mają blogi lub gdzie i w jaki sposób wnoszą swój wkład. Szukaj ludzi, którzy odnoszą sukcesy i sprawdzaj, co robią. Wykorzystuj sprawdzone narzędzia.
Tworząc markę osobistą, Twoim celem jest wyróżnienie się, ale nie możesz wspiąć się na szczyt bez poznania tego, kto już tam jest.
5. Nawiąż kontakt z osobami z branży
Kiedy zaczniesz tworzyć listę firm, dla których aspirujesz do pracy, czy współpracy, liderów branży, których podziwiasz, rozważ skontaktowanie się z tymi profesjonalistami, aby nawiązać z nimi dialog.
Nie bój się pytać, zastanów się od kogo chcesz dowiedzieć się więcej o branży. Zdziwiłbyś się, jak szczerzy i hojni są ludzie.
Spotykając się z tymi osobami, zadawaj pytania, które mogą pomóc w zdobyciu nowych informacji, na przykład:
- Jak wyglądała ich droga w branży?
- Jakie kroki podjęliby, gdyby mieli rozpocząć tą drogę właśnie teraz?
- Jak widzą rozwój branży?
- W jaki sposób są na bieżąco z trendami w branży?
- Czy są stowarzyszenia zawodowe lub handlowe, do których warto się przyłączyć?
W ten sposób uczysz się, jak dostać się do branży, ale w trakcie tego dialogu dzielisz się także informacjami o sobie. To, co robisz, to budowanie marki.
Choć bezpośrednio te rozmowy w danym momencie nie prowadzą np. do propozycji pracy, to chcesz, aby pracodawca, czy klient pomyślał o tobie, gdy ma wizję idealnego kandydata.
6. Przygotuj krotką prezentację
Poświęć chwilę na opracowanie swojego „elewator pitch”, 30–60-sekundowej opowieści o tym, kim jesteś i czym się zajmujesz. Niezależnie od tego, czy bierzesz udział w wydarzeniu networkingowym, czy nieformalnej imprezie, przygotowanie takiej prezentacji ułatwia zwięzłe opisanie tego, co robisz i dokąd zmierzasz (lub chciałbyś iść) w swojej karierze.
Opracuj bardzo krótkie, zwięzłe informacje do powiedzenia, historie które przedstawią twoje atrybuty we właściwym świetle.
W prezentacji skupiaj się na kilku kluczowych punktach, które chcesz podkreślić. Może to oznaczać, że szukasz nowego stanowiska, masz mocne strony w określonej niszy lub niedawno zwiększyłeś wartość swojego obecnego działu lub firmy.
7. Zaakceptuj networking
Kiedy pielęgnujesz swoją markę osobistą, ważne jest regularne (i efektywne) nawiązywanie kontaktów, aby rozwijać swój krąg zawodowy. Połącz się z rówieśnikami i liderami w branży, uczestnicząc w formalnych i nieformalnych wydarzeniach networkingowych.
Im więcej kontaktów nawiążesz – i im więcej wartości możesz zapewnić w swoich interakcjach – tym większe prawdopodobieństwo, że Twoja osobista marka stanie się rozpoznawana. Biorąc pod uwagę, że 85 procent wszystkich miejsc pracy jest wypełnianych poprzez networking, regularne uczestnictwo w tych wydarzeniach pomoże Ci nie tylko zbudować markę, ale także rozwinąć karierę.
Podczas tych wydarzeń nie wstydź się poprosić innych uczestników o ponowne spotkanie w celu rozmowy o branży lub swobodnej rozmowy przy kawie. I pamiętaj, jeśli nie masz szansy na nawiązanie kontaktu na wydarzeniu, skontaktuj się przez e-mail lub LinkedIn, aby zainicjować rozmowę.
8. Poproś o rekomendacje
Rekomendacje od obecnych i byłych współpracowników, menedżerów jest jednym z najłatwiejszych i najskuteczniejszych sposobów zdefiniowania i komunikowania wartości Twojej marki osobistej. Tak jak firma może gromadzić recenzje i referencje klientów do wykorzystania w materiałach sprzedażowych i marketingowych, ty również powinieneś pielęgnować własne recenzje w formie rekomendacji.
LinkedIn to świetne miejsce do proszenia o rekomendacje, ponieważ te rekomendacje prawdopodobnie przyciągną uwagę przyszłych menedżerów ds. rekrutacji, czy klientów.
Nie wiesz, kogo zapytać? Byli menedżerowie, klienci, z którymi ściśle współpracowałeś, profesorowie i liderzy organizacji, do których należysz.
9. Zwiększ swoją obecność w Internecie
Jednym z najważniejszych aspektów budowania marki osobistej jest upewnienie się, że Twoja obecność w Internecie w odpowiedni sposób prezentuje Twoją markę.
Przy tak wielu dostępnych obecnie narzędziach mediów społecznościowych Twoja obecność w Internecie prawdopodobnie będzie wyglądać inaczej w zależności od wybranego medium, czy branży. Chociaż Twoja historia powinna być spójna na wszystkich platformach, gdy już wiesz, gdzie są Twoi odbiorcy, możesz wybrać jeden wiodący kanał komunikacji i tam najpełniej opowiedzieć swoją historię.
Ponadto, jeśli chcesz, aby jedna z Twoich witryn lub profili była przeznaczona wyłącznie dla przyjaciół i rodziny, dostosuj ustawienia prywatności, aby potencjalni pracodawcy i klienci nie mieli do niej wglądu.
Oto kilka wskazówek dotyczących platform, które pomogą Ci skutecznie zadbać o osobistą markę online.
- LINKEDIN – LinkedIn służy jako profesjonalne narzędzie mediów społecznościowych i jest najlepszą witryną do definiowania Twojej marki. Najlepszym sposobem korzystania z tej sieci jest uczestniczenie w grupach, przedstawianie się osobom, które Cię interesują, oraz proszenie (i dawanie) rekomendacji. Skoncentruj się na kluczowych umiejętnościach branżowych. Ludzie często wyszukują słowa kluczowe, dlatego ważne jest, aby w Twoim profilu uwzględnić terminy branżowe – czy to w nagłówku, podsumowaniu czy opisie stanowiska – i wyraźnie określ Twoje umiejętności. Określ ilościowo swoje osiągnięcia: powiedzenie, że jesteś „zorientowany na wyniki” nie jest tak skuteczne, jak twoje rzeczywiste wyniki. Oceń swoje osiągnięcia, jeśli to możliwe, niezależnie od tego, czy
chodzi o liczbę napisanych artykułów, osiągniętą sprzedaż czy zawarte transakcje. Uzupełnij swój profil: choć może to wydawać się oczywiste, często zdarza się, że użytkownicy pozostawiają puste sekcje swojego profilu LinkedIn. Pozwól zobaczyć, jakie masz doświadczenie zawodowe, Twoje wykształcenie i szczegółową listę osiągnięć, upewnij się, że pokazujesz pełny obraz. Użyj profesjonalnego zdjęcia. Prześlij aktualne zdjęcie, które z bliska prezentuje Twoją twarzy. Pamiętaj, że powinieneś być w centrum uwagi i uśmiechaj się.
- TWEETER – Wykorzystaj tę platformę, aby podkreślić i wykorzystać swoją wiedzę branżową. Spróbuj włączyć swoją osobistą markę do wypowiedzi na Twitterze, używając hashtagów, skupiaj się na swojej niszy, śledź liderów w swojej dziedzinie i komentuj najważniejsze wydarzenia branżowe. Nie zapomnij: to, co tweetujesz, nadal jest częścią Twojego wizerunku online.
- FACEBOOK – platforma o bardziej informacyjnym charakterze, z ambicjami i narzędziami coraz mocniej ukierunkowanymi na biznes. Zarówno sama platforma komunikacji, jak i jej narzędzia promocyjne pozwalają oprócz podstawowej komunikacji przeprowadzać np. kampanie reklamowe i informacyjne.
- INSTAGRAM – po połączeniu z FACEBOOKIEM obrał kurs na biznes i promocje. Uproszczona i mniej oficjalna forma komunikacji z widzem zwiększa Twoje szanse na zaangażowanie. Ludzie nie używają Instagrama aby się zrelaksować i zaangażować. Chcą zobaczyć zdjęcia z imprezy, którą prowadziłeś, lub stories o dniu w biurze. Dlatego Instagram jest tak skutecznym narzędziem w mediach społecznościowych, aby zyskać popularność, zbudować rozpoznawalność i stworzyć wizerunek marki.
- Osobista strona internetowa lub portfolio – Jeśli zajmujesz się marketingiem lub projektowaniem, szczególnie ważne jest posiadanie osobistej strony internetowej lub portfolio, która zawiera podstawowe informacje o tym, kim jesteś i co robisz. Pomaga to wizualnie wyróżnić Twoją markę oraz ułatwia kontakt z Tobą.
10. Pamiętaj, że Twoja osobista marka to nie tylko internet
- Twoja marka to coś więcej niż osobowość online; tak zachowujesz się w domu, w biurze, a nawet podczas codziennych czynności.
- Twoja reputacja jest wszystkim. Im więcej masz możliwości pracy z innymi ludźmi, zgłaszania się do projektów i występowania w roli lidera, tym więcej osób poznaje Twoją jakość. To część Twojej marki.
- Przywództwo nie jest zarezerwowane dla kadry zarządzającej. Silni liderzy istnieją na każdym poziomie organizacji. Przywództwo bierze się z tego, jak się zachowujesz, jak działasz i jak z natury wchodzisz w interakcję z ludźmi.
- Historia, którą opowiadasz, w połączeniu z codziennymi interakcjami, ostatecznie definiuje Twoją osobistą markę.
Podsumowanie
Zaplanuj rozwój swojej marki osobistej wraz ze zmianą cyfrowego ekosystemu i rozwojem Twojej kariery. Dostosuj odpowiednio swój wizerunek, spotykaj różnych ludzi, znajduj nowe możliwości nawiązywania kontaktów i osiągaj zaplanowane cele. Nie wahaj się tworzyć markę, która pozwoli Ci zabłysnąć i prowadzić karierę w kierunku wybranym przez Ciebie.