Kiedy rozpoczynamy pracę z klientem nad marką, zdarza się, że jego myśli w pierwszej kolejności kierują się na opracowanie logo. Forma graficzna, która ma  prezentować jego markę światu staje się kwintesencją pracy nad marką. No ale nie tędy droga, bo logo, to nie marka.

Kiedy przedstawiam etapy wstępnej pracy nad marką i gdzie znajduje się moment tworzenia logo, zaczyna tworzyć się obraz całości i proces jaki do tego momentu doprowadza. Dlatego kiedy przepracujesz wstępny etap budowy marki, a zarazem określisz jej fundamenty dopiero wtedy możesz przejść do pracy nad stworzeniem logo, ponieważ dopiero wtedy jesteś w stanie przygotować brief dla osoby czy firmy, która nad tworzeniem logo będzie pracować. Opracowanie wstępnego etapu pozwala na znaczne skrócenie czasu pracy nad tworzeniem logo, oszczędność pieniędzy, ale też zrozumienie, czego Twoja marka potrzebuje i jak chcesz ją pokazać światu.

Logo, kiedy już jest stworzone ma wiele zadań – jest sposobem na odróżnienie się od konkurencji, – podkreślenie indywidualności, – jest bazą dla stworzenia identyfikacji wizualnej, – kieruje tok myślenia odbiorcy na priorytety marki, – prezentuje główne wartości. W każdym wypadku nawiązuje do marki, którą identyfikuje.

Na końcu pracy projektowej mamy „znaczek”, nie zastanawiamy się jak wiele analiz, przemyśleń, czasem badań, prób i błędów prowadzi do momentu, kiedy mamy idealnie dopasowane logo. Oczywiście są i tacy, którzy korzystają z gotowych szablonów i wstawiają tam tylko nazwę swojej marki, nie zastanawiając się, że i inne marki z tej metody mogą skorzystać, a wtedy nie ma mowy o oryginalności i indywidualizacji. 

A jakie funkcje spełnia logo w Twojej marce?

1. Przykuwa uwagę

Czas uwagi klienta w dzisiejszych czasach jest krótki, marka ma około 2 sekund, aby przekonać potencjalnych klientów, że ich oferta jest warta rozważenia.

Logo może szybko przyciągnąć uwagę odbiorców i w ciekawy sposób komunikować podstawowe wartości firmy. Ten krótki okres uwagi może działać na Twoją korzyść, jeśli masz solidne logo, które przemawia w imieniu Twojej marki.

2. Silne pierwsze wrażenie

Masz jedną szansę, żeby to zrobić dobrze. Logo to pierwsze przedstawienie marki odbiorcom. Dobrze zaprojektowane może wzbudzić zainteresowanie i zachęcić do poznania marki; jeśli nie, to właśnie zraziłeś do siebie potencjalnego klienta, bądź straciłeś okazję.

Pierwsze wrażenie to Twój sposób na natychmiastowe przekazanie właściwości Twojej oferty lub niszy, w której dominujesz.

Bez względu na to, w jakiej branży funkcjonujesz Twoje logo od samego początku przedstawia Twoją markę jako autorytet w Twojej przestrzeni zawodowej.

3. Podstawa tożsamości Twojej marki

Skuteczny branding polega na opowiedzeniu historii, która wpłynie na emocje klientów w jak najprostszy sposób. I choć prawdą jest, że projekt logo jest tylko częścią marki firmy, służy jako podstawa całej narracji, na której zbudowana jest marka.

Kolory, odcienie, czcionki – wszystko to zależy od historii, którą próbujesz opowiedzieć, a Twoje logo przygotowuje scenę dla tej historii.

Te elementy przełożą się później z Twojego logo na wszystkie materiały brandingowe – layouty komunikacji, papiery firmowe, wizytówki, strony internetowe– tworząc konkretną, rynkową tożsamość marki.

4. Rozpoznawalność

Twoje logo prowadzi odbiorcę do celu. Logo jest punktem identyfikacyjnym; symbolem, którego klienci używają do rozpoznania Twojej marki. Najlepiej byłoby, gdyby ludzie natychmiast połączyli widok Twojego logo z tym, co robi Twoja marka – i, co ważniejsze, z emocjami i uczuciami, które wzbudza.

Ponieważ dobre logo jest wizualnym, estetycznym elementem, wywołuje pozytywne skojarzenie o Twojej marce, a nie sama nazwa Twojej marki.

5. Wyróżnienie

Odważ się wyróżniać swoim logo, ponieważ logo Twojej marki mówi klientom, dlaczego Twoja marka jest wyjątkowa. Jasne, być może w Twoim mieście jest 50 innych kawiarni, ale tylko Twoja jest zaangażowana w zrównoważony rozwój, a Twoje zielone, ziemiste logo przekazuje tę wiadomość.

Dobrze zaprojektowane logo firmy może komunikować wszystko, od tła (profesjonalne, zrelaksowane, zabawne) po jej misję (rozrywka, wydajność i innowacyjność) poprzez odpowiednią ikonę lub odpowiednią czcionkę.

Innymi słowy, Twoje logo jest forum, które zarówno przekazuje Twoje wartości, jak i pokazuje konsumentom, dlaczego nie jesteś taki jak konkurencja – jesteś lepszy.

6. Wspiera lojalność wobec marki

Klienci pragną spójności. Wraz z rozwojem marki Twoje logo stanie się bardziej znane szerokiemu gronu klientów, a ta znajomość tworzy wrażenie, że jesteś godny zaufania i dostępny. 

Zaufanie buduje się na dobrze zaprojektowanym logo, a lojalność wobec marki jest efektem utrwalenia dobrych skojarzeń.

Gdy Cię polubią, Twoi klienci będą Cię szukać– a Twoje logo jest tym, czego będą szukać w pierwszej kolejności.

7. Twoja publiczność tego oczekuje

Twoje logo jest pierwszą rzeczą, którą Twoi odbiorcy będą szukać, gdy zobaczą jakąkolwiek komunikację z Twoją marką. Powinno znajdować się na pierwszym planie wszystkich materiałów marketingowych.

Jeśli nie masz logo (takiego, które Cię wyróżnia), to tracisz okazję, aby Twoja marka zapadła w pamięć odbiorców.

Witaj, mam na imię Katarzyna, jestem strategiem marki, konsultantką marketingu, trenerem biznesu. Pomagam markom osiągać strategiczne cele, budować wiarygodność i reputację. Wdrażam kreatywne koncepcje w życie, tworząc wartościowe marki, spójne komunikacje oraz skuteczne strategie. Od 2004 roku współtworzę agencję komunikacji marketingowej MindWalk.