Jakie działania podejmować, kiedy markę dotyka kryzys? W ostatnim czasie jesteśmy świadkami kilku spektakularnych kryzysów marek osobistych. I niezależnie, czy kryzys dotyczy marki osobistej, firmowej, czy produktowej w takiej sytuacji należy wdrożyć strategię adekwatną do sytuacji.
Różne określenia przyjmuje się do określenia tych działań (Crisis Management, Crisis Preparedness, czy ostatnio Crisis Recovery), a ich celem jest minimalizacja negatywnych skutków kryzysu i odbudowa zaufania oraz nowa strategia budowania marki po burzy. Ludzie popełniają błędy, a jednocześnie w ludzkiej naturze jest ocenianie, dlatego w momencie pojawienia się sytuacji kryzysowej emocje przejmują narrację. Tak więc dobrze jest przygotować markę na ewentualność takiej sytuacji, aby w momencie, kiedy trzeba działać w sytuacji kryzysu nie eskalować napięcia.
Kiedy już znajdujemy się w takiej sytuacji warto pamiętać o kilku krokach:
- Jak najszybciej przedstaw swoje stanowisko w formie wywiadu bądź oświadczenia, pamiętając aby zrobić to w sposób dobitny i klarowny, zgodny z Twoimi wartościami, w medium, które dotrze do jak największej liczby odbiorców obu zainteresowanych stron (popierających i przeciwnych). Wypowiadanie się w wielu mediach w kwestii, która wzbudza emocje stwarza możliwości kolejnych komentarzy i zaostrzania kryzysu.
- Przygotuj działanie, które będzie formą przeprosin i zadośćuczynienia, jednocześnie miej na uwadze, aby nie były to sztuczny gest i na pokaz. Jeśli istnieje takie zagrożenie zrezygnuj z tego typu działań w ogóle, bądź przesuń je w czasie, kiedy emocje opadną.
- Jeśli jest to możliwe poproś o poparcie Twojego stanowiska przyjazne instytucje, czy osoby, pod warunkiem, że leży to w ich naturze i nie będzie sztucznym i pokazowym działaniem.
- Zawieś wszelkie aktywności promocyjne również te nie związane z tematem kryzysu. W czasie kryzysu i tak są bezskuteczne i raczej wygenerują skutek odwrotny do zamierzonego.
- Świat żyje newsami i jeśli pozwolisz aby emocje opadły, temat naturalnie umrze. Nie dołączaj nowych informacji, nie uruchamiaj kolejnych tłumaczeń, bo tylko będziesz dolewać oliwy do ognia.
- Zrób sobie przerwę od prezentowania wizerunku marki, Tobie dobrze zrobi czas w ciszy medialnej oraz przemyślenie kolejnych kroków, a odbiorcy nabiorą dystansu i już bez emocji na nowo będą mogli spojrzeć na markę.
- Kiedy przyjdzie czas na nowe otwarcie komunikacji, nie wracaj do tematu kryzysu, aby nie być posądzonym o budowanie kapitału na tej sytuacji, bądź prezentować braku umiejętności wyciągania wniosków. Jednocześnie przygotuj rzeczowe i przemyślane odpowiedzi na pytania związane z kryzysem, aby nie rozwlekając tematu udzielić odpowiedzi.
Po każdym kryzysie przychodzą lepsze dni, a im większa konsekwencja działania w takiej sytuacji, tym większa szansa na opanowanie kryzysu w jak najkrótszym czasie i z jak najmniejszymi stratami. A dziś życzę Ci, aby żadne kryzysy nie dopadły Twojej marki.