Myślałam kiedyś – z resztą jak wiele osób – rób swoje najlepiej, jak potrafisz, a będzie to docenione i zauważone. Jest w tym prawda, ale znacząco ogranicza dostęp do osób, którym mogę pomóc. Sama w ten sposób wprowadzałam ograniczenie dotarcia do osób zainteresowanych tematami z zakresu moich kompetencji. Teraz wiem i korzystam z tej wiedzy, że dzięki świadomemu budowaniu marki osobistej robię swoje najlepiej, jak potrafię, jednocześnie pomagając większej liczbie osób. Dzięki poniższym kilku wskazówkom skierujesz swoją markę osobistą we właściwym kierunku, unikając możliwych pułapek i problemów, które zapewne zabrałyby Ci cenny czas.
Skupienie się na budowaniu mojej osobistej marki pomogło mi wprowadzić elementy mówienia o mojej drodze, karierze, osiągnięciach. Co bym zrobiła inaczej, gdybym mogla zacząć wszystko od nowa…? Często słyszę to pytanie. Zaczęłabym budować swoją markę osobistą znacznie wcześniej niż to zrobiłam. Wysiłek, który wykonałam dał mi o wiele więcej możliwości dla mnie, otworzył więcej drzwi dla mnie jako właścicielki firmy i zainspirował mnie do pomocy innym specjalistom, którzy budują swoją markę, porządkują i przenoszą jej jakość na wyższy poziom.
Jeśli więc dopiero zaczynasz swoją drogę świadomego budowania marki osobistej 10 poniższych wskazówek jest dla Ciebie kierunkiem i punktem wyjścia na drodze do zbudowania silnej marki osobistej.
1 WIDOCZNOŚĆ
Osiemdziesiąt procent sukcesu to bycie widocznym. – Woody Allen.
W punkt, budując świadomie markę osobistą słowa Allena są kluczowe. Nie zważając na branżę, czy specjalizację w której funkcjonujesz, bycie widocznym jest podstawą. Aby zacząć dobrze planować swój wizerunek zacznij od audytu, czyli przeglądu swojej marki we wszystkich miejscach internetu. Dopiero później przyjdzie czas na plan działania.
2 PLAN
Dobry plan marki osobistej to połowa sukcesu: Najpierw tworzymy nasze projekty, a potem nasze projekty tworzą nas. Z tą myślą przystępuj do prac nad marką osobistą, myśląc o konsekwencjach swoich działań. Zdefiniuj swoją markę i wykorzystaj ją jako siłę napędową kariery. Zanim wypromujesz swoją osobistą markę, poznaj siebie i to, co Cię wyróżnia od wszystkich innych w Twojej branży. Poświęć trochę czasu, aby zadać sobie pytania, jakie są Twoje wartości, pasje i talenty. Jakie chcesz osiągnąć cele? Co możesz zaoferować swoim odbiorcom, czego nikt inny nie może? Opowiedz im o sobie, swojej historii i jak możesz im pomagać. To określi Twój styl, charakter Twojej komunikacji , pomoże Ci to również stworzyć i ukształtować ogólny wizerunek jako przedsiębiorca, specjalista, czy menadżer budujący markę. Co najważniejsze, z czym chcesz być identyfikowany? Zrozum to, a następnie konsekwentnie informuj świat – zwłaszcza w mediach społecznościowych (gdzie większość ludzi odkryje Cię po raz pierwszy).
3 ODBIORCY
Określ swoich odbiorców. Przygotowanie strategii komunikacji marki bez zrozumienia osób z którymi chcemy się komunikować, jest jak wyruszenie w podróż bez mapy. Zrozumienie i określenie, kim jest Twój odbiorca, Twój idealny klient, ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów w dłuższej perspektywie. Identyfikując ich problemy i to, co jest dla nich znaczące, definiujesz w jaki sposób możesz im pomagać i jak pozycjonujesz się w swojej branży. Pamiętaj, że pomoc w rozwiązaniu tego jednego dużego, nurtującego problemu, może być wszystkim, czego potrzeba, aby odbiorca zaufał Ci i stał się entuzjastą na całe życie. Bądź ciekaw swojego odbiorcy i poznawaj go, dostarczaj rozwiązań, które są dla niego ważne. Jeśli wiesz, komu pomagasz; dla kogo publikujesz, nagrywasz lub tworzysz treści, wszystko inne będzie o wiele łatwiejsze.
4 STRONA INTERNETOWA
Sprawdź swoją witrynę internetową. Twoja witryna marki osobistej odgrywa ogromną rolę w strategii budowania marki, ponieważ jest głównym źródłem informacji o tym, co masz do zaoferowania – merytoryczne treści, informacje o produktach czy usługach, linki do mediów społecznościowych, harmonogramy wystąpień, szkoleń, referencje itp. Twoja witryna jest odzwierciedleniem tego, kim jesteś, warto się upewnić, że pierwsze wrażenie po jej odwiedzeniu jest dobre. Szczegóły, takie jak dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna w tym logo, interesująca strona „O mnie”, Twoja historia i wyjątkowy projekt, mogą zrobić różnicę, gdy przekonasz przypadkowego odbiorcę, by stał się lojalnym obserwatorem, a ostatecznie płacącym klientem. Poświęć czas i energię na zbudowanie witryny, która będzie rzeczywistą wizytówką Twojej marki.
5 CELE
Ustal swoje cele! Dla mnie wyznaczanie celów to coś więcej niż deklaracja. Oznacza stworzenie planu działania, który przekształca aspiracje w realne rezultaty. Prostym sposobem na rozpoczęcie jest użycie np. systemu SMART, w którym Twoje cele powinny być:
- KONKRETNE – Użyj pytań, aby pomóc określić swoje cele, np. Zapytaj „kto jest zaangażowany?”, „Co chcę osiągnąć?”, „Dlaczego mam skupiać się na konkretnym celu?”.
- WYMIERNE – Ustaw konkretne parametry celu oraz „mierniki” kolejnych etapów, aby mierzyć postępy i konsekwentnie dążyć do osiągnięcia celu.
- OSIĄGALNE – Określ swój poziom zaangażowania, ograniczenia lub przeszkody, zasoby oraz co możesz zrobić, aby mając pełną świadomość sytuacji zrealizować cel.
- REALNE – Chociaż wzniosłe i ambitne cele są wspaniałe do planowania długoterminowego, mogą stać się onieśmielające i zniechęcające, dlatego ważne jest, aby cele były osiągalne i urealnione. Lubię stawiać sobie 2-3 cele w miesiącu mniej wymagające, będące częścią tych większych – dzięki temu czuję, że osiągam wiele rzeczy w krótkim czasie, to działa motywująco.
- OKREŚLONE W CZASIE – Ustal ramy czasowe dla swoich celów, a następnie podziel je na krótkoterminowe, osiągalne cele, nad którymi możesz regularnie pracować.
Niezależnie od modelu wyznaczania celów, który zdecydujesz się realizować, niezwykle ważne jest, aby mieć prawdziwe cele dla rozwoju swojej osobistej marki.
6 ROZWIĄZANIA
Dostarczaj rozwiązań problemów Twoim odbiorcom. Rozpocznij publikowanie treści, teraz gdy już zdecydowałeś, o co chodzi w Twojej osobistej marce oraz jak i komu chcesz pomagać, czas zacząć budować swoją reputację i status w branży. Jednym z najłatwiejszych sposobów na rozpoczęcie jest utworzenie własnego bloga. Dostarczanie odbiorcom odpowiednich, pomocnych i atrakcyjnych treści pozwala im lepiej Cię poznać oraz buduje Twoją wiarygodność. Możesz też wykorzystywać inne kanały komunikacji na dostarczanie treści, takie jak podcasty czy filmy. Dzięki temu możesz nawiązywać z odbiorcami zupełnie inne, osobiste relacje, zależy wszystko od preferencji Twoich odbiorców i jak wolą otrzymywać wiedzę. Na pewno wartością są przy np. YouTubie – utrzymywanie uwagi i spojrzenia przez 3-4 minuty na filmie lub słuchanie odcinka podcastu przez 30-45 minut. Bez względu na kanał jaki wybierzesz, taka możliwość edukowania, nawiązywania kontaktów i inspirowania odbiorców, to świetna przygoda i budowanie rynku. Poprzez dostarczanie odbiorcom spójnych i wysokiej jakości treści możesz się wyróżnić i znaleźć swój osobisty, rozpoznawalny styl. Bądź kreatywny i aktywny, tworząc świetne treści. To krok, którego potrzebujesz.
7 KONSEKWENCJA
Dzisiejsze słowo – klucz. Chociaż mówimy o spójności marki, należy pamiętać, że biznes online to ciągle zmieniający się krajobraz. Z tego powodu spójność (we wszystkich aspektach Twoich działań online, ale też i offline) jest niezmiernie ważna dla rozpoznawalności i zapamiętywalności Twojej marki. Spójność, do której dążymy przy budowie marki, wykracza daleko poza tylko posty na blogu i odcinki podcastu, czy wpisy w social mediach. Pomyśl o budowaniu i utrzymaniu dobrych relacji z odbiorcami. To jest P2P (People-to-People), to filozofia budowania relacji, której jestem zwolenniczką od lat, pozwala marce pozostać w pamięci, mieć silną pozycję i znaczenie dla odbiorców. To charakter marki, który jest nierozerwalnie związany z Twoją osobą i stanowi wyróżnik na tle konkurencji. Spójność obejmuje również wygląd, ton i styl Twojej marki. Zadbaj o spójne elementy w komunikacji Twojej marki i używaj ich do budowania jednolitej marki na wszystkich platformach na jakich komunikujesz się ze swoimi odbiorcami, aby stworzyć niepowtarzalny i charakterystyczny wizerunek.
8 WYJĄTKOWA OFERTA
Dostarczanie wartościowych treści jest głównym celem podczas budowania marki w Internecie. Dobra jakościowo treść, ważna dla odbiorcy jest prawdziwą wartością Twojej marki w sieci, nic innego się nie liczy. Kiedy odbiorcy zobaczą, że chcesz im pomóc, zaczną Ci ufać, znajdą prawdziwą wartość w Twoich materiałach, zaczną ufać Twojej marce. Jednym z podstawowych kroków budowania zaufania jest oferowanie bardzo wartościowej treści jako produkt zachęta, aby goście zapisywali się na Twoją listę e-mailową. Kluczowym słowem jest tutaj wartość. Oferowanie odbiorcom słabych jakościowo materiałów w celu wyrażenia zgody, nie tylko szkodzi Twojej marce, ale niszczy też relację z potencjalnym odbiorcą, jeszcze przed jej rozpoczęciem. Znajdź problem, który dotyczy Twoich odbiorców, tych już aktywnych oraz potencjalnych, którego doświadczają regularnie i najlepiej, którego są świadomi, a następnie przygotuj dla nich rozwiązanie tego problemu. Może to ebook, film instruktażowy, workbook, chcecklista, inforgrafika. Ważne, aby rzeczywiście materiał pomógł rozwiązać zdefiniowany problem i jasno to komunikował. Umieść go w miejscu, w którym można go łatwo pobrać, a następnie rozdaj jak największej liczbie Twoich odbiorców, za cenę adresu e-mail!
9 BUDOWANIE RELACJI
Wykorzystaj moc sieci, buduj silną i strategiczną sieć osób wspierających i mentorów, mogą pomagać w uzyskaniu inspiracji i motywacji, których potrzebujesz, aby rozwijać swoją markę. Ważne, aby pamiętać, że kiedy tworzysz te połączenia ze swoją siecią, celem jest wzajemne wspieranie się i pomaganie sobie w rozwoju. Doceniaj relacje. Nawiązanie kontaktów z wpływowymi osobami z branży może pomóc promować Twoją markę i budować wiarygodność. Dzięki wzajemnym relacjom wspierasz też marki innych osób, czym wzmacniasz swój autorytet. Ważne abyś w tych relacjach był szczery i autentyczny.
10 AUTENTYCZNOŚĆ
Bądź sobą, jednym z najważniejszych aspektów budowania marki osobistej jest bycie sobą. Jesteś niepowtarzalny! Pomyśl, kiedy budujesz biznes wokół siebie, swojej marki, swojej osobowości, tego co reprezentujesz, swojej wizji, relacji z ludźmi którym pomagasz – kiedy robisz to wszystko – dajesz kawałek siebie, autentyczny i niepowtarzalny. Twoja marka ostatecznie staje się konkurencyjna! Wcielenie w markę SIEBIE staje się nie tylko dobrą zabawą, ale odbiorcy zauważą Twoją szczerość i zwracają na Ciebie uwagę – zdobędziesz ich serca. Społeczność wysoce zmotywowana, która buduje się wokół Twojej marki, to ludzie o podobnych zainteresowaniach, ciekawi świata i tematów, które reprezentujesz. To rozwój Twojej marki, „Twój biznes” nastawiony na pomaganie i inspirowanie. Zmieniaj zasady gry, postaw na autentyczność.
A zatem powodzenia na Twojej drodze do silnej marki osobistej.